Muadh_Khan wrote:
View original post
Question: Does infection spread via Viruses: Continuation
The abusive ignorant brigade had 48 hours to challenge the information from Qur'aan and the Sunnah and as usual, the cowards have gone into hiding because they have no basis in the Qur'aan and the Sunnah to spread their ignorance.
www.muftisays.com/forums/14-peoples-say/13467-coronavirus...
Part 5: Coronavirus (COVID-1) Patients should be STOPPED from attending the Mosque in the Hanafi Madhab
Conflicting Hadeeth 1:
Loading Hadeeth
Conflicting Hadeeth 2:
Loading Hadeeth
قوله : ( كان أهل الكتاب يسدلون أشعارهم ØŒ وكان المشركون ÙŠÙرقون رءوسهم ØŒ وكان رسول الله صلى الله عليه وسلم ÙŠØب مواÙقة أهل الكتاب Ùيما لم يؤمر به ØŒ Ùسدل ناصيته ØŒ ثم Ùرق بعد ) قال أهل [ ص: 482 ] اللغة : يقال : سدل يسدل ويسدل بضم الدال وكسرها . قال القاضي : سدل الشعر إرساله . قال : والمراد به هنا عند العلماء إرساله على الجبين واتخاذه كالقصة يقال : سدل شعره وثوبه إذا أرسله ØŒ ولم يضم جوانبه ØŒ وأما الÙرق Ùهو Ùرق الشعر بعضه من بعض . قال العلماء : والÙرق سنة لأنه الذي رجع إليه النبي صلى الله عليه وسلم . قالوا : Ùالظاهر أنه إنما رجع إليه بوØÙŠ لقوله : ( إنه كان يواÙÙ‚ أهل الكتاب Ùيما لم يؤمر به ) .
قال القاضي : Øتى قال بعضهم نسخ المسدل ØŒ Ùلا يجوز Ùعله ØŒ ولا اتخاذ الناصية والجمة . قال : ويØتمل أن المراد جواز الÙرق لا وجوبه ØŒ ويØتمل أن الÙرق كان باجتهاد ÙÙŠ مخالÙØ© أهل الكتاب لا بوØÙŠ ØŒ ويكون الÙرق مستØبا ØŒ ولهذا اختل٠السل٠Ùيه ØŒ ÙÙرق منهم جماعة ØŒ واتخذ اللمة آخرون ØŒ وقد جاء ÙÙŠ الØديث أنه كان للنبي صلى الله عليه وسلم لمة ØŒ Ùإن انÙرقت Ùرقها ØŒ وإلا تركها . قال مالك : Ùرق الرجل Ø£Øب إلي . هذا كلام القاضي . والØاصل أن الصØÙŠØ Ø§Ù„Ù…Ø®ØªØ§Ø± جواز السدل والÙرق ØŒ وأن الÙرق Ø£Ùضل . والله أعلم .
قال القاضي : واختل٠العلماء ÙÙŠ تأويل مواÙقة أهل الكتاب Ùيما لم ينزل عليه شيء ØŒ Ùقيل : Ùعله استئلاÙا لهم ÙÙŠ أول الإسلام ØŒ ومواÙقة لهم على مخالÙØ© عبدة الأوثان ØŒ Ùلما أغنى الله تعالى عن استئلاÙهم ØŒ وأظهر الإسلام على الدين كله ØŒ ØµØ±Ø Ø¨Ù…Ø®Ø§Ù„Ùتهم ÙÙŠ غير شيء ØŒ منها صبغ الشيب . وقال آخرون : ÙŠØتمل أنه أمر باتباع شرائعهم Ùيما لم ÙŠÙˆØ Ø¥Ù„ÙŠÙ‡ شيء ØŒ وإنما كان هذا Ùيما علم أنهم لم يبدلوه .
واستدل بعض الأصوليين بهذا الØديث أن شرع من قبلنا شرع لنا ما لم يرد شرعنا بخلاÙÙ‡ . وقال آخرون : بل هذا دليل أنه ليس بشرع لنا لأنه قال : ÙŠØب مواÙقتهم ØŒ Ùأشار إلى أنه إلى خيرته ØŒ ولو كان شرعا لنا لتØتم اتباعه . والله أعلم .
The two Ahadeeth may appear contradictory...
In the commentary of the (second) Hadeeth Imam Nawawi (RA) narrates that it was the opinion of Sayyiduna Umar (RA) food may be partaken with the leper (infectious patient) as the commandment of abstention (from him) has an abrogated. However considering the opinion of Jamhoor Ulama and the relevant evidence a conclusion can be reached that the command to be distant from a leper (i.e. an infectious patient) has not been abrogated but it is important to reconcile between the two Ahadeeth.
The command to be distant from leper is based on caution and permissibility and not as an obligation. As far as Nabi (Sallallaho Alaihe Wassallam) eating with a leper is concerned, it was done to show permissibility (i.e. if someone who is close to a leper and relies on Allah Ta'ala and they cannot be forced to be distant).
Qadhi Iyadh (RA) states that lepers should be forcibly stopped from interacting (with the Healthy) in the Mosque, this is a matter of disagreement among the Ulama. If they become so large in number then a separate praying place should be established (away from others) and this is the opinion of the first group.
Qadhi Iyadh (RA) further states that if they are much less in number then their interaction with the health cannot be forced. They can be forced to stay away from daily prayers but not from Friday prayers.
Hanafi Madhab:
It is states in Kifayatul-Mufti that in these circumstances, the leper (himself) should not go to the Masjid and attend the congregational prayer and if he does not listen then people have the right to prevent his entry into the Mosque and his attendance from congregational prayers and there is no difference between (his local) and non-local Mosque. If he can be stopped from the local Mosque then it is permissible (even more so) to prevent from attending non-local Mosque and this is not based on (belief about infection spreading on its own) in fact there is no basis of infection spread (on its own) but this is due to harm to the other attendees (of the prayer) and fear and hatred of spread of infection and impurity.
’’۔۔۔ان صورتوں میں خود مجذوم پر لازم ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ù…Ø³Ø¬Ø¯ میں Ù†Û Ø¬Ø§Ø¦Û’ اور جماعت میں شریک Ù†Û Ûو، اور اگر ÙˆÛ Ù†Û Ù…Ø§Ù†Û’ تو لوگوں Ú©Ùˆ ØÙ‚ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ø³Û’ دخول٠مسجد اور شرکت٠جماعت سے روک دیں اور اس میں مسجد Ù…ØÙ„Û Ø§ÙˆØ± مسجد غیر Ù…ØÙ„Û Ú©Ø§ Ùرق Ù†Ûیں ÛÛ’ØŒ Ù…ØÙ„Û Ú©ÛŒ مسجد سے بھی روکا جاسکتا ÛÛ’ تو غیر Ù…ØÙ„Û Ú©ÛŒ مسجد سے بالاولی روکنا جائز ÛÛ’ اور ÛŒÛ Ø±ÙˆÚ©Ù†Ø§ بیماری Ú©Û’ متعدی Ûونے Ú©Û’ اعتقاد پر مبنی Ù†Ûیں ÛÛ’ØŒ Ø¨Ù„Ú©Û ØªØ¹Ø¯ÛŒÛ Ú©ÛŒ شرعاً کوئی Øقیقت Ù†Ûیں ÛÛ’ØŒ Ø¨Ù„Ú©Û Ù†Ù…Ø§Ø²ÛŒÙˆÚº Ú©ÛŒ ایذا یا خوÙ٠تلویث مسجد یا تنجیس وباء Ù†Ùرت Ùˆ Ùروش پر مبنی Ûے‘‘۔ (ج۳ / ص ۱۳۸، دار الاشاعت)