Q&A Home » Zakaah and Sadaqah

zakat

Last updated: 27th May 2021
Question ID: #5517
Short URL:
Printer Friendly Version Email this page


 
If i forgive debt of my brother of 5000/- will my zakat get paid of 5000/- ?



Bismillahir Rahmaanir Raheem
Al Jawaab Billahit-Tawfeeq

Zakat cannot be paid by forgiving the debt of your brother.

This is because the money you lent to your brother is not in your physical or constructive possession at the time of giving Zakat.

You have to pay Zakat from assets that are in your possession at the time of giving Zakat; as long as the zakatable assets you have are either (1) currently in your physical (e.g. cash in your pocket) or constructive possession (assets that you have control over e.g savings in your bank account) or (2) potentially in your possession (e.g. the debts people owe you which you will eventually receive back).


 ٠(قوله واعلم إلخ) المراد بالدين ما كان ثابتا في الذمة من مال الزكاة وبالعين ما كان قائما في ملكه من نقود وعروض، والقسمة رباعية؛ لأن الزكاة إما أن تكون دينا أو عينا، والمال المزكى كذلك، لكن الدين إما أن يسقط بالزكاة أو يبقى مستحق القبض بعدها فتصير خمسة فيجوز الأداء في ثلاثة: الأولى أداء الدين عن دين سقط بها كما مثل من إبراء الفقير عن كل النصاب. الثانية أداء العين عن العين كنقد حاضر عن نقد أو عرض حاضر. الثالثة أداء العين عن الدين كنقد حاضر عن نصاب دين. وفي صورتين لا يجوز:الأولى أداء الدين عن العين كجعله ما في ذمة مديونه زكاة لماله الحاضر بخلاف ما إذا أمر فقيرا بقبض دين له على آخر عن زكاة عين عنده فإنه يجوز لأنه عند قبض الفقير يصير عينا فكان عينا عن عين الثانية أداء دين عن دين سيقبض كما تقدم عن البحر (رد المحتار، ج٣، ص ١٩٠، دار عالم الكتب)٠
 

And Allah knows best

Ulamaa
Answer last updated on:
8th August 2021
Answered by:
Ulamaa ID 13
Location: London, UK