Forum Menu - Click/Swipe to open
 

Umar ra conversion story unauthentic/fabricated according to some ??

You have contributed 12.5% of this topic

Thread Tools
Appreciate
Topic Appreciation
To appreciate this topic, click 'Appreciate Topic' on the right.
Rank Image
Jinn's avatar
Unspecified
2,891
Brother
279
Jinn's avatar
#1 [Permalink] Posted on 14th February 2015 09:45
Salam, I'm looking for some references.

Is the famous story of Umar رضي الله عنه conversion authentic/true/fabricated ??

Please cite references when answering, jazakallahu khair.
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
#2 [Permalink] Posted on 14th February 2015 10:44
The hadeeth about the last day of Rasulullah SAS is dhaeef. That is the only hadeeth which describes the whole incident, his ghusl, praying of janazah, burial etc.

Scholars say "an incident witnessed by almost every one, is not recorded by authentic narrators". Once in a while incidents have authentic narrators.

My apologies to scholars.

Wallahu Aalam
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Jinn's avatar
Unspecified
2,891
Brother
279
Jinn's avatar
#3 [Permalink] Posted on 14th February 2015 11:11
Guest-117373 wrote:
View original post



Sorry but how is this related to this thread or my query ?
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Muadh_Khan's avatar
Offline
UK
11,537
Brother
113
Muadh_Khan's avatar
#4 [Permalink] Posted on 14th February 2015 12:33

Jinn wrote:
View original post

W-Salam,

Note: This is the most famous argument of the Shias & Madkhalees who try their best to throw mud at  Ameer-ul-Mumineen (RA), instead of answering them I prescribe for them them suitable medical treatment for areas of their body parts which burn listening to the discussion about Ameer-ul-Mumineen (RA).

 

First of all understand that Ahadeeth are supposed to be graded as Authentic, weak etc and not historical events. It is a figment of Madkhali imagination that historical events need to be graded doesn't mean that this is not authentic

So in order to separate the events I will quote things separately.

Nevertheless:

Dua of Sayyidina Rasul-ullah (Sallallaho Alaihe Wassallam) regarding the Eemaan of Ameerul-Mumineen (RA):

اللَّهُمَّ أَعِزَّ الإِسْلامَ بِأَحَبِّ هَذَيْنِ الرَّجُلَيْنِ إِلَيْكَ ، بِأَبِي جَهْلٍ أَوْ بِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ

It is narrated in many books of Hadeeth and declared Hasan Ghareeb by Imam Tirmidhi (RA)

Ameerul-Mumineen (RA) accepts Islam due to his Sister

Ibn Atheer (RA) [1160-1233] narrates this incident on the authority of Ibn Abbas (RA) in his book Usd al-ghābah fi ma‘rifat al-ṣaḥābah

روى مجاهد ، عن ابن عباس ، قال : سألت عمر عن إسلامه ، فقال : خرجت بعد إسلام حمزة بثلاثة أيام ، فإذا فلان المخزومي وكان قد أسلم ، فقلت : تركت دين آبائك واتبعت دين محمد ؟ قال : إن فعلت فقد فعله من هو أعظم عليك حقا مني ! قلت : من هو ؟ قال : أختك وختنك.

قال : فانطلقت فوجدت الباب مغلقا ، وسمعت همهمة ، ففتح الباب ، فدخلت فقلت : ما هذا الذي أسمع ؟ : قالت : ما سمعت شيئا.

فما زال الكلام بيننا حتى أخذت برأس ختني فضربته فأدميته ، فقامت إلي أختي فأخذت برأسي فقالت : قد كان ذاك على رغم أنفك ! قال : فاستحييت حين رأيت الدم ، وقلت : أروني هذا الكتاب.

وذكر قصة إسلام عمر

 

Ameerul-Mumineen (RA) goes after Nabi (Sallallaho Alaihe Wassallam) with a sword in his hand and told to look at his own Sister!

This is the summary from Ar-Raheeq Al-Makhtum which he has mainly taken from history of Ibn Ishaq (RA)

وخلاصة الروايات ـ مع الجمع بينها ـ في إسلامه رضي الله عنه‏:‏ أنه التجأ ليلة إلى المبيت خارج بيته، فجاء إلى الحرم، ودخل في ستر الكعبة، والنبي صلى الله عليه وسلم قائم يصلي، وقد استفتح سورة ‏

‏الْحَاقَّةُ‏
‏،فجعل عمر يستمع إلى القرآن، ويعجب من تأليفه، قال‏:‏ فقلت ـ أي في نفسي‏:‏ هذا والله شاعر، كما قالت قريش، قال‏:‏ فقرأ ‏
‏إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِيلًا مَا تُؤْمِنُونَ‏
‏ ‏[‏الحاقة‏:‏40، 41‏]‏ قال‏:‏ قلت‏:‏ كاهن‏.‏ قال‏:‏‏
‏ وَلَا بِقَوْلِ كَاهِنٍ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ تَنزِيلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِينَ‏
‏ إلى آخر السورة ‏[‏الحاقة‏:42، 43‏]‏ ‏.‏ قال‏:‏ فوقع الإسلام في قلبي‏.‏

كان هذا أول وقوع نواة الإسلام في قلبه، لكن كانت قشرة النزعات الجاهلية، وعصبية التقليد، والتعاظم بدين الآباء هي غالبـة على مخ الحقيقة التي كان يتهمس بها قلبه، فبقى مجدًا في عمله ضد الإسلام غير مكترث بالشعور الذي يكمن وراء هذه القشرة‏.‏

وكان من حدة طبعه وفرط عداوته لرسول الله صلى الله عليه وسلم أنه خرج يومًا متوشحًا سيفه يريد القضاء على النبي صلى الله عليه وسلم، فلقيه نعيم بن عبد الله النحام العدوي، أو رجل من بني زهرة، أو رجل من بني مخزوم فقال‏:‏ أين تعمد يا عمر‏؟‏ قال‏:‏ أريد أن أقتل محمدًا‏.‏ قال‏:‏ كيف تأمن من بني هاشم ومن بني زهرة وقد قتلت محمدًا‏؟‏ فقال له عمر‏:‏ ما أراك إلا قد صبوت، وتركت دينك الذي كنت عليه، قال‏:‏ أفلا أدلك على العجب يا عمر‏!‏ إن أختك وخَتَنَكَ قد صبوا، وتركا دينك الذي أنت عليه، فمشى عمر دامرًا حتى أتاهما، وعندهما خباب بن الأرت، معه صحيفة فيها‏:‏ ‏[‏طه‏]‏ يقرئهما إياها ـ وكان يختلف إليهما ويقرئهما القرآن ـ فلما سمع خباب حس عمر توارى في البيت، وسترت فاطمة ـ أخت عمر ـ الصحيفة‏.‏ وكان قد سمع عمر حين دنا من البيت قراءة خباب إليهما، فلما دخل عليهما قال‏:‏ ما هذه الهينمة التي سمعتها عندكم‏؟‏ فقالا‏:‏ ما عدا حديثًا تحدثناه بيننا‏.‏ قال‏:‏ فلعلكما قد صبوتما‏.‏ فقال له ختنه‏:‏ يا عمر، أرأيت إن كان الحق في غير دينك‏؟‏ فوثب عمر على ختنه فوطئه وطأ شديدًا‏.‏ فجاءت أخته فرفعته عن زوجها، فنفحها نفحة بيده، فدمى وجهها ـ وفي رواية ابن إسحاق أنه ضربها فشجها ـ فقالت، وهي غضبى‏:‏ يا عمر، إن كان الحق في غير دينك، أشهد أن لا إله إلا الله ، وأشهد أن محمدًا رسول الله ‏.‏

فلما يئس عمر، ورأي ما بأخته من الدم ندم واستحيا، وقال‏:‏ أعطونى هذا الكتاب الذي عندكم فأقرؤه، فقالت أخته‏:‏ إنك رجس، ولا يمسه إلا المطهرون، فقم فاغتسل، فقام فاغتسل، ثم أخذ الكتاب، فقرأ‏:‏ ‏
‏بسم الله الرحمن الرحيم‏
‏ فقال‏:‏ أسماء طيبة طاهرة‏.‏ ثم قرأ ‏[‏طه‏]‏ حتى انتهي إلى قوله‏:‏ ‏
‏إِنَّنِي أَنَا الله ُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي‏
‏ ‏[‏طه‏:‏14]‏ فقال‏:‏ ما أحسن هذا الكلام وأكرمه‏؟‏ دلوني على محمد‏.‏

فلما سمع خباب قول عمر خرج من البيت، فقال‏:‏ أبشر يا عمر، فإني أرجو أن تكون دعوة الرسول صلى الله عليه وسلم لك ليلة الخميس‏:‏ ‏(‏الله م أعز الإسلام بعمر بن الخطاب أو بأبي جهل بن هشام‏)‏، ورسول الله صلى الله عليه وسلم في الدار التي في أصل الصفا‏.‏

report post quote code quick quote reply
+2 -0Like x 2
back to top
Rank Image
Jinn's avatar
Unspecified
2,891
Brother
279
Jinn's avatar
#5 [Permalink] Posted on 15th February 2015 10:51
Jazakala bro Muadh

They're saying the dua part is fine but the sister part is not authentic according to some scholar.

Walahu'Alam

Care to shed any further light on this ?

I would email maulana at 'hadith answers' but they are not accepting any questions at the moment.
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Muadh_Khan's avatar
Offline
UK
11,537
Brother
113
Muadh_Khan's avatar
#6 [Permalink] Posted on 15th February 2015 11:00
Its a historical event not an Aqeedah discussion which needs to be judged according to rules of Authenticity.

Who came up with that rule?
Posted via the Muftisays Android App
report post quote code quick quote reply
+1 -0Like x 1
back to top
Rank Image
Muadh_Khan's avatar
Offline
UK
11,537
Brother
113
Muadh_Khan's avatar
#7 [Permalink] Posted on 15th February 2015 11:06
report post quote code quick quote reply
+1 -0Like x 1
back to top
Rank Image
Offline
Unspecified
4
Brother
0
#8 [Permalink] Posted on 7th March 2015 09:28
It has become a fashion to criticize everything accepted for centuries. Nothing else.
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top

 

Quick Reply

CAPTCHA - As you are a guest, you are required to answer the following:


In the above image: What colour is the text 'Remote' written in?