Forum Menu - Click/Swipe to open
 

Daily 1 (or more) finishing of the Qur’aan by the Salaf

You have contributed 12.5% of this topic

Thread Tools
Appreciate
Topic Appreciation
Taalibah, Seifeddine-M
Rank Image
Muadh_Khan's avatar
Offline
UK
11,537
Brother
112
Muadh_Khan's avatar
#1 [Permalink] Posted on 28th October 2013 12:37

Notes for the future

report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Taalibah's avatar
Unspecified
7,126
Sister
831
Taalibah's avatar
#2 [Permalink] Posted on 28th October 2013 12:55
Brother muadh
What is this thread?
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Muadh_Khan's avatar
Offline
UK
11,537
Brother
112
Muadh_Khan's avatar
#3 [Permalink] Posted on 28th October 2013 12:57

Is it Haram to complete the Qur'aan in less then 3 days?

There is no such Hadeeth which forbids or prohibits this action, but there are narrations which says:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اقْرَأْ الْقُرْآنَ فِي كُلِّ شَهْرٍ قَالَ قُلْتُ إِنِّي أَجِدُ قُوَّةً قَالَ فَاقْرَأْهُ فِي عِشْرِينَ لَيْلَةً قَالَ قُلْتُ إِنِّي أَجِدُ قُوَّةً قَالَ فَاقْرَأْهُ فِي سَبْعٍ وَلَا تَزِدْ عَلَى ذَلِكَ

From Abdullah ibn 'Amr (RA): The Prophet (Sallallaho Alaihe Wassallam) said to me, "Read the [entire] Qur'an each month." I said, I have more strength than that. He (sas) said: "Then read it every twenty days." I said, I have more strength than that. He (sas) said, "Then read it every seven days and do not exceed that." [Muslim]

فعَنْ عَبْدِ اللَّهِ يَعْنِي ابْنَ عَمْرٍو قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَفْقَهُ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فِي أَقَلَّ مِنْ ثَلَاثٍ

The Prophet (Sallallaho Alaihe Wassallam) said, "Whoever reads the Qur'an in less than three [days] does not comprehend. [Tirmidhi]

Practise of Salaf in contradiction?

These Hadeeth and wordings are common in our times so we cannot imagine Salaf not being aware of these narrations, yet the love and admiration and recital of the Qur'aan is well documented, e.g. Imam Nawawi (RA) writes:

نبغي أن يحافظ على تلاوته وكثر منها وكان السلف رضي الله عنهم لهم عادات مختلفة في قدر ما يختمون فيه فروى ابن أبي داود عن بعض السلف رضي الله عنهم أنهم كانوا يختمون في كل شهرين ختمة واحدة وعن بعضهم في كل شهر ختمة وعن بعضهم في كل عشر ليال ختمة وعن بعضهم في كل ثمان ليال وعن الأكثرين في كل سبع ليال وعن بعضهم في كل ست وعن بعضهم في كل خمس وعن بعضهم في كل أربع وعن كثيرين في كل ليال وعن بعضهم في كل ليلتين وختم بعضهم في كل يوم وليلة ختمة ومنهم من كان يختم ثلاثا وختم بعضهم ثمان ختمات أربعا بالليل وأربعا بالنهار فمن الذين كانوا يختمون ختمة في الليل واليوم عثمان بن عفان رضي الله عنه و تميم الداري و سعيد بن جبير و مجاهد و الشافعي وآخرين ومن الذين كانوا يختمون ثلاث ختمات سليم بن عمر رضي الله عنه قاضي مصر في خلافة معاوية رضي الله عنه وروى أبو بكر بن أبي داود أنه كان يختم في الليلة أربع ختمات وروى أبو عمر الكندي في كتابه في قضاة مصر أنه كان يختم في الليلة أربع ختمات قال الشيخ الصالح أبو عبد الرحمن السلمي رضي الله عنه : سمعت الشيخ أبا عثمان المغربي يقول : كان ابن الكتاب رضي الله عنه يختم بالنهار أربع ختمات وبالليل أربع ختمات وهذا أكثر ما بلغنا من اليوم والليلة وروى السيد الجليل أحمد الدورقي بإسناده عن منصور بن زادان من عباد التابعين رضي الله عنه أنه كان يختم القرآن فيما بين الظهر والعصر ويختمه أيضا فيما بين المغرب والعشاء في رمضان ختمتين وسيأتي وكانوا يؤخرون العشاء في رمضان إلى أن يمضي ربع الليل وروى أبو داود بإسناده الصحيح أن مجاهدا كان يختم القرآن فيما بين المغرب والعشاء وعن منصور قال : كان علي الأزدي يختم فيما بين المغرب والعشاء كل ليلة من رمضان وعن إبراهيم بن سعد قال : كان أبي يحتبي فما يحل حبوته حتى يختم القرآن وأما الذي يختم في ركعة فلا يحصون لكثرتهم فمن المتقدمين عثمان بن عفان و تميم الداري و سعيد بن جبير رضي الله عنهم ختمة في كل ليلة في الكعبة وأما الذين ختموا في الأسبوع مرة فكثيرون نقل عن عثمان بن عفان رضي الله عنه و عبد الله بن مسعود و زيد بن ثابت و أبي بن كعب رضي الله عنهم وعن جماعة من التابعين ك عبد الرحمن بن يزيد و علقمة و إبراهيم رحمهم الله والإختبار أن ذلك يختلف باختلاف الأشخاص فمن كان يظهر له بدقيق الفكر لطائف ومعارف فليقتصر على قدر ما يحصل له كمال فهم ما يقرؤه وكذا من كان مشغولا بنشر العلم أو غيره من مهمات الدين ومصالح المسلمين العامة فليقتصر على قدر لا يحصل بسببه إخلال بما هو مرصد له وإن لم يكن من هؤلاء المذكورين فليستكثر ما أمكنه من غير خروج إلى حد الملل والهذرمة وقد كره جماعة من المتقدمين الختم في يوم وليلة ويدل عليه الحديث الصحيح عن عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم [ لا يفقه من قرأ القرآن في أقل من ثلاث ] رواه أبو داود و الترمذي و النسائي وغيرهم قال الترمذي حديث حسن صحيح والله أعلم وأما وقت الابتداء والختم لمن يختم في الأسبوع فقد روى أبو داود أن عثمان بن عفان رضي الله عنه كان يفتتح القرآن ليلة الجمعة ويختمه ليلة الخميس وقال الإمام أبو حامد الغزالي رحمه الله تعالى في الإحياء : الأفضل أن يختم ختمة بالليل وأخرى بالنهار ويجعل ختمة النهار يوم الإثنين في ركعتي الفجر أو بعدهما ويجعل ختمة الليل ليلة الجمعة في ركعتي المغرب أو بعدهما ليستقبل أول النهار وآخره وروى ابن أبي داود عن عمر بن مرة التابعي قال : كانوا يحبون أن يختم القرآن من أول الليل أو من أول النهار وع طلحة بن مصرف التابعي الجليل قال : من ختم القرآن أية ساعة كانت من النهار صلت عليه الملائكة حتى يمسي وأية ساعة كانت من الليل صلت عليه الملائكة حتى يصبح وعن مجاهد مثله وروى الدارمي في مسنده بإسناده عن سعد بن أبي وقاص رضي الله عنه قال : إذا وافق ختم القرآن أول الليل صلت عليه الملائكة حتى يصبح وإذا وافق ختمه آخر الليل صلت عليه الملائكة حتى يمسي قال الدارمي : هذا حسن من سعد وعن حبيب بن أبي ثابت التابعي : أنه كان يختم قبل الركوع قال ابن أبي داود : وكذا قال أحمد بن حنبل رحمه الله تعالى وفي هذا الفصل بقايا ستأتي إن شاء الله تعالى في الباب الآتي ( فصل : في المحافظة على القراءة بالليل ) ينبغي أن يكون اعتناؤه بقراءة القرآن في الليل أكثر قال الله تعالى

من أهل الكتاب أمة قائمة يتلون آيات الله آناء الليل وهم يسجدون * يؤمنون بالله واليوم الآخر ويأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويسارعون في الخيرات وأولئك من الصالحين
وثبت في الصحيح عن رسول الله صلى الله عليه و سلم أنه قال [ نعم الرجل عبد الله لوم كان يصلي من الليل ] وفي الحديث الآخر من الصحيح أنه صلى الله عليه و سلم قال [ يا عبد الله لا تكن مثل فلان كان يقوم الليل ثم تركه ] وروى الطبراني وغيره عن سهل بن سعد رضي الله عنه عن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : [ شرف المؤمن قيام الليل ] والأحاديث والآثار في هذا كثيرة وقد جاء عن أبي الأحوص الحبشي قال : إن كان الرجل ليطرق الفسطاط طروقا : أي يأتيه ليلا فيسمع لأهله دويا كدوي النحل قال فما بال هؤلاء يأمنون ما كان أولئك يخافون ؟ وعن إبراهيم النخعي كان يقول : اقرأوا من الليل ولو حلب شاة وعن يزيد الرقاشي قال : إذا أنا نمت ثم استيقظت ثم نمت فلا نامت عيناي قلت : وإنما رجحت صلاة الليل وقراءته لكونها أجمع للقلب وأبعد عن الشاغلات والملهيات والتصرف في الحاجات وأصون عن الرياء وغيره من المحبطات مع ما جاء الشرع به من إيجاد الخيرات في الليل فإن الإسراء برسول الله صلى الله عليه و سلم كان ليلا وحديث [ ينزل ربكم كل ليلة إلى سماء الدنيا حين يمضي شطر الليل فيقول : هل من داع فأستجيب له ] الحديث وفي الحديث أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال [ في الليل ساعة يستجيب الله فيها الدعاء كل ليلة ] وروى صاحب بهجة الأسرار بإسناده عن سليمان الأنماطي قال : رأيت علي بن أبي طالب رضي الله عنه في المنام يقول : ( لولا الذين لهم ورد يقومونا وآخرون لهم سرد يصومونا لدككت أرضكم من تحتكم سحرا لأنكم قوم سوء لا تطيعونا ) واعلم أن فضيلة القيام بالليل والقراءة فيه تحصل بالقليل والكثير وكلما كثر كان أفضل إلا أن يستوعب الليل كله فإنه يكره الدوام عليه وإلا أن يضر بنفسه ومما يدل على حصوله بالقليل حديث عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم [ من قام بعشر آيات لم يكتب من الغافلين ومن قام بمائة آية كتب من القانتين ومن قام بألف آية كتب من المقسطين ] رواه أبو داود وغيره وحكى الثعلبي عن ابن عباس رضي الله عنهما قال من صلى بالليل ركعتين فقد بات لله ساجدا وقائما


Shaykh Musa Furber (HA) translation of al-Nawawi's Tibyan fi Adab Hamalat al-Qur'an (Etiquette of Qur'an Memorizers) reads:

The Salaf (Allah be well pleased with them) had different habits regarding the amount in which they would finish (the Qur'an). Ibn Abi Dawud related from the Salaf (Allah be well pleased with them) that some of them would finish the Qur'an once every two months, once every month, every ten nights, every eight; most of them every seven nights; some every six nights, every five, every four; many every three nights; some every two days, every day-and-night, twice every day-and-night, twice each day, and eight (each day): four by night and four by day.

Every day: Those who completed the Qur'an every day included, 'Uthman bin 'Affan, Tamim Al-Dari, Sa'id bin Jubayr, Mujahid, al-Shafi'i, and others.

Three times per day: Those who completed the Qur'an three times daily include Sulaym bin 'Itr (Allah be well pleased with him) the judge of Egypt when Mu'awia (Allah be well pleased with him) was the khalifa. Abu Bakr bin Abi Dawud related that he would complete three times each night, and Abu Bakr Al-Kindi relates in his book about the judges of Egypt that he would complete four times in a night.

Eight times in 24 hours:The righteous sheikh Abu `Abd Al-Rahman Al-Sulami (Allah be well pleased with him) said: "I heard the Sheikh Abu 'Uthman Al-Maghribi say: 'Ibn Al-Katib would complete four times by day and four times by night'". This is the most that reached us for a day and a night.

During Ramadan: The sheikh, the magnificent, Ahmad Al-Dauraqi relates with his chain from Mansur bin Zadhan, among the devotees of the Successors, (Allah be well pleased from him) that he would complete the Qur'an in the time between the noon and after-noon prayers, and complete it again in the time between the sunset and nightfall prayers, (and) during Ramadan two times and a bit. And they delayed the nightfall prayer during Ramadan until a quarter of the night passed.

Ibn Abi Dawud related with his sound chain that Mujahid would complete the Qur'an during Ramadan every night between the sunset and nightfall prayers.

Mansur said: "'Ali Al-Azdi would complete it during Ramadan every night between the sunset and nightfall prayers."

Ibrahim bin Sa'd said: "My father would sit with a habwa (garment or rope or one's own arms tied around one's legs) and would continue sitting that way until completing the Qur'an."

In a single Rak`a: Those who completed the Qur'an during one rak`a are too numerous to enumerate.

The early generations include: 'Uthman bin 'Affan, Tamim Al-Dari, and Sa'id bin Jubayr (Allah be well pleased with them) completing it every rak`a inside the Ka'ba.

Once a week: There are many who completed once a week. It is conveyed from 'Uthman bin 'Affan, `Abd Allah bin Mas`ud, Zaid bin Thabit , `Ubay bin Ka'b (Allah be well pleased with them), and from a group of the Successors such as `Abd Al-Rahman bin Yazid, 'Alqama and Ibrahim (Allah be merciful upon them).

The General Rule: The preferred opinion is that this differs from person to person. Whoever finds subtleties and experiences by intricately thinking limits [himself] to the amount where he obtains complete understanding of what he reads. It is the same for anyone occupied with spreading knowledge or something else important to the religion and general welfare of the Muslims: he limits [himself] to the amount that does not disturb what he is earmarked for. If he is not among those mentioned, he should do as much as possible without going out to the limit of boredom and chopping his recitation .

Less than three days being offensive: A group of the early generations of scholars disliked completing in a day and a night. This is alluded to by the rigorously authenticated hadith that `Abd Allah bin 'Amr bin Al-'As (Allah be well pleased with them both) said that the Messenger of Allah (Allah bless him and give him peace) said: "Whoever reads the Qur'an in less than three days does not understand (what he recited)" Abu Dawud, Al-Tirmidhi, Al-Nasa'i, and others related it; Al-Tirmidhi said: "hadith hasan sahih."

Footnote: "This is because whoever recites the Qur'an in less than three nights does not understand what is required when reciting, since etiquette requires having ritual purity, sitting facing the qibla, reciting correctly, pondering the meanings, being aware that Allah is observing him and answers each word he says, and intending to act according to its contents as long as he lives. May Allah give us success in this. Amin. See al-Taj al-Jami` lil-Usul (4:13)."

And Allah knows best

Imam Ibn Rajab Hanbali (RA) writes:

وكان بعض السلف يختم في قيام رمضان في كل ثلاث ليال وبعضهم في كل سبع منهم قتادة وبعضهم في كل عشرة منهم أبو رجاء العطاردي وكان السلف يتلون القرآن في شهر رمضان في الصلاة وغيرها كان الأسود يقرأ في كل ليلتين في رمضان وكان النخعي يفعل ذلك في العشر الأواخر منه خاصة وفي بقية الشهر في ثلاث وكان قتادة يختم في كل سبع دائما وفي رمضان في كل ثلاث وفي العشر الأواخر كل ليلة وكان للشافعي في رمضان ستون ختمة يقرؤها في غير الصلاة وعن أبي حنيفة نحوه وكان قتادة يدرس القرآن في شهر رمضان وكان الزهري إذا دخل رمضان قال: فإنما هو تلاوة القرآن وإطعام الطعام.قال ابن عبد الحكم: كان مالك إذا دخل رمضان يفر من قراءة الحديث ومجالسة أهل العلم وأقبل على تلاوة القرآن من المصحف قال عبد الرزاق: كان سفيان الثوري: إذا دخل رمضان ترك جميع العبادة وأقبل على قراءة القرآن وكانت عائشة رضي الله عنها تقرأ في المصحف أول النهار في شهر رمضان فإذا طلعت الشمس نامت وقال سفيان: كان زبيد اليامي إذا حضر رمضان أحضر المصاحف وجمع إليه أصحابه

"Some of the Salaf would complete reciting the whole Qur'an during the night prayer of Ramadhan every 3 days, others every 7 days e.g. Qataadah, others in 10 days e.g. Abu Raja' al-Atardi. The Salaf would recite Qur'an in Ramadhan in Prayer as well as outside it. Al-Aswad would finish the Qur'an every 2 nights in Ramadhan; Ibrahim an-Nakh'i would do likewise in the last 10 nights specifically, & every 3 nights during the rest of the month. Qataadah would regularly finish the Qur'an in 7 days, but in 3 days during Ramadhan, when he would study the Qur'an especially, and every night during its last 10 days. Az-Zuhri would say when Ramadhan began, 'It is recitation of the Qur'an and feeding of people.' When Ramadhan began, Imam Malik would cease narrating Hadith and sitting with the people of knowledge, and stick to reciting the Qur'an from its pages, while Sufyan ath-Thawri would leave other acts of worship and stick to reciting the Qur'an. 'A'ishah would recite from the pages of the Qur'an at the beginning of the day in Ramadhan (i.e. after dawn), until when the sun had risen, she would sleep. Zayd al-Yami would bring copies of the Qur'an when Ramadhan began and gather his companions around him ..."

Imam Ibn Rajab Hanbali (RA) explains that the narrations are about making this a habit of finishing in less then 3 days:

وإنما ورد النهي عن قراءة القرآن في أقل من ثلاث على المداومة على ذلك ، فأما في الأوقات المفضلة كشهر رمضان خصوصاً الليالي التي يطلب فيها ليلة القدر ، أو في الأماكن المفضلة كمكة لمن دخلها من غير أهلها فيستحب الإكثار فيها من تلاوة القرآن اغتناماً للزمان والمكان ، وهو قول أحمد وإسحاق وغيرهما من الأئمة ، وعليه يدل عمل غيرهم كما سبق ذكره .

"The forbiddance of completing recitation of the Qur'an in less than 3 days applies to this being made a regular practice, but as for favoured times such as Ramadhan, esp. the nights in which Laylatul-Qadr is sought, or favoured places such as Makkah for the visitor, it is recommended to increase reciting the Qur'an to avail the time and place. This is the view of Ahmad, Ishaq & other Imams, and the practice of others indicates this too."

 

report post quote code quick quote reply
+1 -0
back to top
Rank Image
Muadh_Khan's avatar
Offline
UK
11,537
Brother
112
Muadh_Khan's avatar
#4 [Permalink] Posted on 28th October 2013 13:03

Is it possible to recite half of Qur'aan or full Qur'aan in short amount of time?

We also have narrations where people finished Qur’aan or half of Qur’aan while mounting their horses or crossing a bridge. These are Karaamat and also possible, just like many in our times are blessed with extraordinary gifts. These even extend to Non-Muslims:

Steven Wiltshire (Human Camera): Steve has been diagnosed with Autism but has the ability to recall and draw objects in absolute details from memory

If Steve can recall and draw from memory, no doubt there are people who can recall and recite Qur'aan in very short time!

report post quote code quick quote reply
+2 -0
back to top
Rank Image
Muadh_Khan's avatar
Offline
UK
11,537
Brother
112
Muadh_Khan's avatar
#5 [Permalink] Posted on 28th October 2013 13:04
To be used to refute Salafi objections on Fazail-e-Amaal!
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
#6 [Permalink] Posted on 28th October 2013 13:59
detailed info on this topic found in imam abul hayy lacknawi's book translated as bidah and salafs worship by shaykh zahir mahmood....
report post quote code quick quote reply
+0 -0Like x 1
back to top
Rank Image
brooklynyte4ever's avatar
nyc
484
Brother
382
brooklynyte4ever's avatar
#7 [Permalink] Posted on 28th October 2013 23:37
Salaamualaikum

Didn't imam abu hanifah ( r ) recite the whole khatim of Quran a few times a day ,every day in ramadan and lead the taraweeh Salaat every night? Please correct me if I'm wrong.
Jazakullah
P.s. I know a haafiz who completes a whole khatim every three days. Mashallah.
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Servant.Of.Allah's avatar
Offline
Unspecified
653
Brother
571
Servant.Of.Allah's avatar
#8 [Permalink] Posted on 29th October 2013 02:36
Muadh_Khan wrote:
View original post

Masha Allah, Good counter.

I think the commentary completing Quran in less than 3 days hadith is explained in Riyadus Saliheen by Imam Nawami; I remember it while reading Taleem in my ex local masjid.

I was searching for it but couldnt find, once I find I will attach the screenshot here.
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top