Create an account
The Q&A section is no longer active in taking new questions. We would like to thank every person who trusted us in providing reliable and accurate answers to questions and problems. Due to lack of time available from the Ulamaa in the UK, we are unable to continue with this service.
The section will however remain available as an archive of previously answered question. To ask new questions, please consider the Q&A support section on the forum where members can assist in locating available answers from Ulamaa.

Man from paradise

Last updated: 14th July 2013
Question ID: #4249
Short URL: http://qa.muftisays.com/?4249
Printer Friendly Version Email this page
Qamar
14th July 2013

 
Who is the man who walked by the prophet(SAW) and the prophet(SAW) said: this man is from jannat. The same thing happened 3 times. Eventually after the narrator spent a few nights with the "jannati" man, he informed him that it was because he forgives everyone before going to sleep. Also, Which book is it from? http://www.youtube.com/watch?v=GTecNNJwTGE&feature=related He mentions Musnad Imam Ahmad related by Abdullah bin Amr Al-Aas. Can anybody verify?



Answer
Ulamaa
Ulamaa ID 12
Answer last updated on:
14th July 2013
Answered by:
Ulamaa ID 12
Website
Location: United Kingdom
Bismillahir Rahmaanir Raheem

Al Jawaab Wa Billahit-Tawfeeq



Respected brother,



This man was Saad ibn Abi Waqaas(R.A).





- حدثنا عبد الله حدثنى أبى حدثنا عبد الرزاق حدثنا معمر عن الزهرى قال أخبرنى أنس بن مالك قال كنا جلوسا مع رسول الله -صلى الله عليه وسلم- فقال يطلع عليكم الآن رجل من أهل الجنة . فطلع رجل من الأنصار تنطف لحيته من وضوئه قد تعلق نعليه فى يده الشمال فلما كان الغد قال النبى -صلى الله عليه وسلم- مثل ذلك فطلع ذلك الرجل مثل المرة الأولى فلما كان اليوم الثالث قال النبى -صلى الله عليه وسلم- مثل مقالته أيضا فطلع ذلك الرجل على مثل حاله الأولى فلما قام النبى -صلى الله عليه وسلم- تبعه عبد الله بن عمرو بن العاص فقال إنى لاحيت أبى فأقسمت أن لا أدخل عليه ثلاثا فإن رأيت أن تئوينى إليك حتى تمضى فعلت. قال نعم . قال أنس وكان عبد الله يحدث أنه بات معه تلك الليالى الثلاث فلم يره يقوم من الليل شيئا غير أنه إذا تعار وتقلب على فراشه ذكر الله عز وجل وكبر حتى يقوم لصلاة الفجر قال عبد الله غير أنى لم أسمعه يقول إلا خيرا فلما مضت الثلاث ليال وكدت أن أحتقر عمله قلت يا عبد الله إنى لم يكن بينى وبين أبى غضب ولا هجر ثم ولكن سمعت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- يقول لك ثلاث مرار يطلع عليكم الآن رجل من أهل الجنة . فطلعت أنت الثلاث مرار فأردت أن آوى إليك لأنظر ما عملك فأقتدى به فلم أرك تعمل كثير عمل فما الذى بلغ بك ما قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- فقال ما هو إلا ما رأيت. قال فلما وليت دعانى. فقال ما هو إلا ما رأيت غير أنى لا أجد فى نفسى لأحد من المسلمين غشا ولا أحسد أحدا على خير أعطاه الله إياه. فقال عبد الله هذه التى بلغت بك وهى التى

لا نطيق. تحفة 1550 معتلى 970 مجمع 8/78



(Ahmed, Ibn Kathir, Durr Manthur, Sunnan Kubra - and numerous others)







And Allah knows best