Q&A Home » Health & Medicine

HairLoss

Last updated: 23rd September 2009
Question ID: #4108
Short URL:
Printer Friendly Version Email this page


 
Salaam, i am currently experiancing early stages of hair loss, which has began to affect my self confidence and i have therfeofre tried numerous types of medication with litle success. I have been advised to take Regaine as this MAY help me grow back some hair and i believe this will help me considerabely. However, Regaine contains Ethanol which is haraam. However, in this instance, and as it is not entering my body can i use it?? Further more, if i can not do ibadat whilst this is on my body, may i use it at night and wash it out before fajr? Jazakamullah for your time.



Bismillahir Rahmaanir Raheem

Al Jawaab Billahit-Tawfeeq



Respected questioner.



Regarding medication which has the ingredient ethanol, this is usually not the Alcohol (khamr) fermented from grapes or dates which is Haram(forbidden).



In fact it is synthetic made from other materials, which is allowed for use on the body for medicinal purposes. As long as the medication is not taken orally.[1]



[1]

وأما غير الأشربة الأربعة، فليست نجسة عند الإمام أبي حنيفة (رحمه الله) تعالى.

وبهذا يتيبين حكم الكحول المسكرة

(ALCOHALS) التي عمت بها البلوى اليوم،

فإنها تستعمل في كثيرمن الأدوية و العطور والمركبات الأخرى، فإنّها إن اتخذت من العنب أو التّمر فلا سبيل إلي حلّتها أو طهارتها، وإن اتخذت من غيرهما فالأمر فيها سهل على مذهب أبي حنيفة (رحمه الله) تعالى، ولا يحرم إستعمالها للتداوي أو لأغراض مباحة أخرى ما لم تبلغ حد الإسكار، لأنها إنما تستعمل مركبة مع المواد الأخرى، ولا يحكم بنجاستها أخذاً بقول أبي حنيفة (رحمه الله)



وإن معظم الكحول التي تستعمل اليوم في الأدوية و العطور وغيرها لا تتخذ من العنب أو التمر، إنما تتخذ من الحبوب أو القشور أو البترول وغيره، كما ذكرنا في باب بيع الخمر من كتاب البيوع، و حينئذ هناك فسحة في الأخذ بقول أبي حنيفة عند عموم البلوي.

والله سبحانه أعلم.



(تكملة فتح الملهم بشرح صحيح المسلم- الجزء الثالث، صفحة ٥٠٦

باب تحريم الخمر، دار إحياء التراث العربي بيروت- لبنان)







And Allah knows best










Ulamaa
Answer last updated on:
24th October 2012
Answered by:
Ulamaa ID 12
Website
Location: United Kingdom