I don't know anyone who eats it with the shells except some Chinese people, we've always peeled them before eating them
www.askimam.org/public/question_detail/28622
My question pertains to permissibility of eating prawns or shrimps. I know that it is halal in some schools and haram in others depending upon whether prawns are considered fish or not. My question is that in the schools that consider eating prawns halal, is it permissible to eat prawns that have not been deveined?
Prawns have 2 visible veins in their body, 1 running along the back and one along its belly. The one one along the back is actually its digestive tract and is filled with partially digested food as well as feaces. The digestive tract can be removed (deveining) before cooking. However if we eat a prawn in which the digestive tract has not been removed we would be consuming its feaces along with the flesh. Feaces is generally considered impure and haram. Would this also apply to prawn feaces? If so, then would it be permissible to eat a prawn whose digestive tract has not been removed before cooking?
Jazakallah for your advice.
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salÄmu ‘alaykum wa-rahmatullÄhi wa-barakÄtuh.
The impurities in the digestive tract of a fish have to be removed in order for the fish to become permissible to consume. This is more essential in small fishes where generally the digestive tract is not cleaned. Accordingly, the same ruling will apply to prawns if consumed based on the opinion of those ‘UlamÄ who regard prawns as a fish. Therefore, it will be necessary to remove the digestive tract (a dark dorsal vein) before consuming. [1]
And Allah Ta’Äla Knows Best
AbdulMannan Nizami
Student Darul Iftaa
Chicago, IL, USA
Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
[1] ÙˆÙÙŠ " الذخيرة ": لو وجد سمكة ÙÙŠ بطن طائÙØ© يؤكل، وإن كانت الطاÙية لا تؤكل. ولو وجد ÙÙŠ Øوصلة طائر يؤكل وعند الشاÙعي - رَØÙمَه٠اللَّه٠- لا يؤكل لأنه كالرجيع، ورجيع الطائر عنده نجس. قلنا: إنما يصير رجيعا إذا تغير. ÙˆÙÙŠ السمك الصغار التي تقلى من غير أن يشق جوÙها، قال أصØابنا: لا ÙŠØÙ„ أكله لأن رجيعته نجس. وعندنا وسائر أجزائه تØÙ„
[البناية، كتاب الذبائØØŒ السمك اذا مات بآÙØ©ØŒ ج١١، ص٦١٥، دار الكتب العلمية]
Ù‚Ùلْت: ÙˆÙŽÙÙÙŠ Ù…Ùعْرَاج٠الدّÙرَايَةÙ: لَوْ ÙˆÙجÙدَتْ سَمَكَةٌ ÙÙÙŠ Øَوْصَلَة٠الطَّائÙر٠تÙؤْكَلÙ. وَعÙنْدَ الشَّاÙÙعÙيّ٠لَا تÙؤْكَل٠لÙأَنَّه٠كَالرَّجÙيع٠وَرَجÙيع٠الطَّائÙر٠عÙنْدَه٠نَجÙسٌ، ÙˆÙŽÙ‚Ùلْنَا إنَّمَا ÙŠÙعْتَبَر٠رَجÙيعًا إذَا تَغَيَّرَ. ÙˆÙŽÙÙÙŠ السَّمَك٠الصّÙغَار٠الَّتÙÙŠ تÙقْلَى Ù…Ùنْ غَيْر٠أَنْ ÙŠÙشَقَّ جَوْÙÙÙ‡ÙØŒ Ùَقَالَ أَصْØَابÙه٠لَا ÙŠÙŽØÙلّ٠أَكْلÙÙ‡Ù Ù„Ùأَنَّ رَجÙيعَه٠نَجÙسٌ، وَعÙنْدَ سَائÙر٠الْأَئÙمَّة٠يَØÙلّÙ
[رد المØتار، كتاب الذبائØØŒ ج٦، ص٣٠٩، سعيد]
السمك الصغار كلها مكروهة كراهة التØريم هو الأصØ
[جواهر الأخلاطي، كتاب الذبائØØŒ ص٢٢٩/٢٨٧، مخطوط]
اس پر Ø¨Ù†Ø¯Û Ú©Ùˆ مدت سے اشکال تھا Ú©Û Ù…Ú†Ú¾Ù„ÛŒ کا رجیع کیونکر Øلال قرار دیا گیا؟ جواÛر الاخلاطی Ú©ÛŒ نص کراÛت تØØ±ÛŒÙ…Û Ø³Û’ اطمینان Ûوا۔
Øرمت سمک صغار Ú©ÛŒ علت ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“Ù„Ø§Ø¡Ø´ صا٠کیٗ بغیر کھایٗ جاتی ÛÛ’ اس سے مراد متعین ÛÛ’ گیٗ۔
[اØسن الÙتاوي، كتاب الصيد Ùˆ الذبائØØŒ ج٧، ص٣٨٩، سعيد]
سوال: Ùˆ Ù…Ú†Ù„ÛŒ آلاءش بغیر دور Ú©Û’Ù— ÛÙˆÛ’ اس Ú©Û’ Ù…Ø¹Ø¯Û Ø³Ù…ÛŒØª خشک کر Ù„ÛŒ جاتی ÛÛ’ØŒ اس Ú©Ùˆ کھانا درست ÛÛ’ یا Ù†ÛÛں؟
جواب:اس Ú©Ùˆ شگا٠دے کر دھو کر پاک کر Ú©Û’ کھانا درست ÛÛ’Û”
[امداد الÙتاوي، خشك مجلي كهانا، ج٤، ص١٠٤، مكتبة دار العلوم كراتشي]
This cannot be undone and I am sure it will be greatly appreciated.
Please wait...