Top Members

Surah Dukhan - Extremely weak narration

You have contributed 0.0% of this topic

Thread Tools
Appreciate
Topic Appreciation
abu mohammed
Rank Image
bint e aisha's avatar
Offline
Unspecified
373
Sister
196
bint e aisha's avatar
#1 [Permalink] Posted on 19th January 2018 10:52
السلام علیکم ورحمة الله وبركاته

The following is written by a Deobandi Mufti:

Narrated Abu Hurairah that the Messenger of Allah (ﷺ) said: "Whoever recites surah Yaseen during Friday night, he shall be forgiven."

Narrated Abu Hurairah that the Messenger of Allah (ﷺ) said: "Whoever recites Ha Mim Ad-Dukhan during Friday night, he shall be forgiven."

Status: Da'eef jiddan

- Ibnus Sunni in "Amalul Yawmi Wal Laylah"

- Bayhaqi in "Shu'ab" (2477,2476)

- Tirmidhi (2889)

Both these narrations are present in famous books of virtues, such as: Tirmidhi, Bayhaqi, ibn Sunni etc.

But in both these narrations, three narrators are متکلم فیہ.

1. Hisham Abu'l-Miqdam
2. Salam bin Saleem
3. Haroon bin Katheer

1. Abu'l-Miqdam Hisham bin Ziyad:

The muhadditheen hold very intense views regarding this narrator.

- Ibn Hibban says: He narrates fabricated reports from from trustworthy (ثقہ) narrators, therefore his narration is not an argument/proof.

(See: "Tahdheeb al-tahdheeb" 11/39)

- Ibn Jawzi has cited this narration in his mawdhu'at because of this same Hisham.

(See: "al-Mawdoo'at" 1/247)

2. Salaam bin Saleem:

Salaam bin Saleem who is famous by the name of Salaam Taweel is also accused of lying.

In his Tafseer (4/46), al-Wahidi narrated a hadeeth from Ubayy ibn Ka‘b (may Allah be pleased with him) that is similar to the hadeeth quoted above, except that its isnad includes Salaam ibn Saleem who is accused of lying.

3. Haroon ibn Katheer:

Ahmed ibn Manee' also narrated it from Ubayy ibn Ka'b رضي الله عنه in his Musnad, as it says in "Ithaf al-Khiyarah al-Maharah" (6/89). Then he said: This isnad is weak because Haroon ibn Katheer is not known (مجھول).

Based on these three narrators, both these narrations have become extremely weak, unsuitable to quote.

My questions:

1. Is it allowed to practice upon extremely weak narrations?
2. Should I continue to recite Surah Dukhan on Friday night OR is it better to abandon this practice?
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
abu mohammed's avatar
London
19,425
Brother
5,685
abu mohammed's avatar
#2 [Permalink] Posted on 19th January 2018 11:18
bint e aisha wrote:
The following is written by a Deobandi Mufti:

It is also written with very similar wording by a Salafi Scholar
islamqa.info/en/141015
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
bint e aisha's avatar
Offline
Unspecified
373
Sister
196
bint e aisha's avatar
#3 [Permalink] Posted on 19th January 2018 11:41
abu mohammed wrote:
View original post

Hmm but the Deobandi scholar had written in Urdu:

سورۃ یس کی شب جمعہ میں تلاوت:

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «من قرأ سورة يس في ليلة الجمعة غفر له».

سورۃ دخان کی تلاوت:

عن ابی ھریرة رضی اللہ عنه قال: قال رسول اللہ صلی اللہ علیه وسلم: "من قرأَ حم الدخان فی ليلة الجمعةِ غفر له".

ضعيف جدا.
- أخرجه ابن السني في "عمل اليوم والليلة"،
- والبيهقي في "الشعب" (2476، 2477)،
- والترمذي (2889).

یہ دونوں روایات فضائل کی مشہور کتب میں منقول ہیں، مثلا: ترمذی، بیہقی، ابن سنی وغیرہ.

لیکن ان دونوں روایات کی سند میں تین راوی متکلم فیہ ہیں.

١. هشام ابوالمقدام.
٢. سلام بن سلیم.
٣. ہارون بن کثیر.

١. ابوالمقدام ہشام بن زیاد:
اس راوی کے بارے میں محدثین کی رائے کافی شدید ہے.

- ابن حبان کہتے ہیں یہ ثقہ راویوں سے من گھڑت روایات نقل کرتا ہے، لہذا اس کی روایت حجت نہیں.
◇ أبوالمقدام هشام بن زياد: اتفقت كلمة المحدثين على تضعيفه، حتى قال ابن حبان: "يروى الموضوعات عن الثقات، لا يجوز الاحتجاج به. (انظر: "تهذيب التهذيب" 11/39).

- ابن جوزی نے اس روایت کو اپنی موضوعات میں اسی ہشام کی بنیاد پر ذکر کیا.
◇ لذلك ضعفه ابن الجوزي في "الموضوعات" (1/247).

٢. اس روایت کی سند میں سلام بن سلیم جو سلام طویل کے نام سے مشہور ہے یہ راوی بھی متہم بالکذب ہے.
◇ روى الواحدي في "تفسيره" (4/46): حديثا عن أبي بن كعب بنحو الحديث السابق، إلا أن في سنده سلام بن سليم متهم بالكذب.

٣. اس روایت کی سند میں ہارون بن کثیر مجہول راوی ہے.
ورواه أيضا عن أبي بن كعب أحمد بن منيع في مسنده (كما في "إتحاف الخيرة المهرة" للبوصيري (6/89) ثم قال: هذا إسناد ضعيف لجهالة هارون بن كثير.

ان تین راویوں کی بنیاد پر یہ دونوں روایات انتہائی ضعیف ناقابل بیان ہوگئی ہیں.
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
abu mohammed's avatar
London
19,425
Brother
5,685
abu mohammed's avatar
#4 [Permalink] Posted on 19th January 2018 11:54
The Salafi website has different languages - This particular one is not in Urdi yet, but isn't difficult to translate.

(I'm not suggesting that the Deobandi Mufti has copied something, I just found it coincedental. Afterall, it is the works of scholars who we accept. However, many of the narrations the Salafi [Shaykh Albani] class as weak or fabricated, we do not always accept them as weak or fabricated)

This is posted in Arabic and Spanish

islamqa.info/ar/141015
الحمد لله

ورد في فضل سورة " الدخان " أحاديث مرفوعة ، ولكن لا يصح منهما شيء :

أما الحديث الأول :

فعن أبي هريرة رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

( من قرأ " حم " الدخان في ليلة الجمعة غُفر له )

رواه الترمذي (2889) من طريق هشام أبي المقدام ، عن الحسن ، عن أبي هريرة به .

ثم قال الترمذي : هذا حديث لا نعرفه إلا من هذا الوجه ، وهشام أبو المقدام يضعف ، ولم يسمع الحسن من أبي هريرة ، هكذا قال أيوب ، ويونس بن عبيد ، وعلي بن زيد .

إذن فللحديث علتان :

1-أبو المقدام هشام بن زياد : اتفقت كلمة المحدثين على تضعيفه ، حتى قال ابن حبان : " يروى الموضوعات عن الثقات ، لا يجوز الاحتجاج به ". انظر: " تهذيب التهذيب " (11/39).

2-الانقطاع بين الحسن وأبي هريرة .

لذلك ضعفه ابن الجوزي في " الموضوعات " (1/ 247)، وابن العربي في " عارضة الأحوذي " (6/35)، والألباني في " ضعيف الترمذي ".

الحديث الثاني :

روى الواحدي في " تفسيره " (4/46) حديثا عن أبي بن كعب بنحو الحديث السابق ، إلا أن في سنده سلَّام بن سليم متهم بالكذب ، لذلك حكم عليه الشيخ الألباني في " السلسلة الضعيفة " (رقم/4632) بأنه ضعيف جدا .

ورواه أيضا عن أبي بن كعب أحمد بن منيع في مسنده - كما في " إتحاف الخيرة المهرة " للبوصيري (6/89) - ثم قال : هذا إسناد ضعيف لجهالة هارون بن كثير .

الحديث الثالث :

عن أبي أمامة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال :

( من قرأ " حم " الدخان في ليلة الجمعة أو يوم الجمعة بنى الله له بيتاً في الجنة ) .

رواه الطبراني في "المعجم الكبير" (8/264)

قال الشيخ الألباني رحمه الله :

" ضعيف جدا ، أخرجه الأصفهاني في " الترغيب والترهيب " (ص 244 - مصورة الجامعة الإسلامية ) عن حفص بن عمر المازني : أخبرنا فضال بن جبير عن أبي أمامة مرفوعاً .

قلت – أي الشيخ الألباني رحمه الله - : وهذا إسناد ضعيف جداً ؛ فضال بن جبير ؛ قال ابن حبان : لا يجوز الاحتجاج به بحال ، يروي أحاديث لا أصل لها . وبه أعله الهيثمي ؛ فقال (2/ 168) : رواه الطبراني في " الكبير " ، وفيه فضال بن جبير ، وهو ضعيف جداً. وحفص بن عمر المازني : لا يعرف ؛ كما في " اللسان " " انتهى.

" سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة " (11/ 191، رقم/5112)

وقد جاء تضعيف هذا الحديث في " فتاوى اللجنة الدائمة " (3/141)

والله أعلم .

report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
bint e aisha's avatar
Offline
Unspecified
373
Sister
196
bint e aisha's avatar
#5 [Permalink] Posted on 19th January 2018 12:27
abu mohammed wrote:
View original post

Yeah the wording is same. The only exception is that he has not used the name of al-Albani RA.


Are you suggesting that the hadith in question is not da'eef jiddan?
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
abu mohammed's avatar
London
19,425
Brother
5,685
abu mohammed's avatar
#6 [Permalink] Posted on 19th January 2018 12:57
bint e aisha wrote:
View original post

No, I'm not in a position to say anything about any Hadith.

Allah and His Rasul know best.

BUT, Hope this helps

hadithanswers.com/more-hadiths-on-reciting-surah-dukhan-o...

FRIDAY NIGHT
Question

What is the grade of the following Hadiths?

1) “Whoever recites ‘Ha Mum Ad-Dukhan’ on Friday night, he shall be forgiven”

2) “Whoever recites Surah Dukhan on the night of Friday then Allah will build for him a house in Jannah”

Answer

1) Imam Tirmidhi (rahimahullah) and others have recorded this Hadith on the authority of Sayyiduna Abu Hurayrah (radiyallahu ‘anhu) with a very weak chain.

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 2889, ‘Amalul Yawmi Wal Laylah of Imam Ibnus Sunni. Hadith: 681 and Musnad Abu Ya’la, Hadith: 6224 and 6232. Refer: Mizanul I’tidal, vol. 5 pg. 55, number: 8709 and Taqribut Tahdhib, number: 7292)

However, after citing a similar narration recorded as the statement of ‘Abdullah ibn ‘Isa, Hafiz ibn Hajar (rahimahullah) states that this is a good support (shahidun jayyid) for the Hadith in question.
(Nataijul Afkar, vol. 3 pg. 260)

2) Imam Tabarani (rahimahullah) has recorded this Hadith on the authority of Sayyiduna Abu Umamah (radiyallahu ‘anhu).
(Al Mu’jamul Kabir, Hadith: 8026)

‘Allamah Haythami (rahimahullah) has declared a narrator of this Hadith extremely weak.
(Majma’uz Zawaid, vol. 2 pg. 168)

See here and here for similar narrations.

And Allah Ta’ala Knows best.

Answered by: Moulana Suhail Motala

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar, with the following note:

These Hadiths and others on this topic support each other thereby making them suitable for practice.

Also see Targhib, vol.1 pg.513 & pg.456

Checked by: Moulana Haroon Abasoomar
report post quote code quick quote reply
+3 -0Like x 1
back to top
Rank Image
bint e aisha's avatar
Offline
Unspecified
373
Sister
196
bint e aisha's avatar
#7 [Permalink] Posted on 23rd January 2018 09:58
Mufti Ismail Moosa wrote:
Wassalam,

The narrator, Waleed bin Katheer is not known. And when a narrator is not known, the Hadith just becomes Dhaeef (weak), and not Dhaeef Jiddan (very weak).

Furthermore, in Nataaij al-Afkaar, (vol 3, page 260), Hafidh Ibn Hajar (r.a) brings a statement of Abdullah bin Issa, and says that this is Shaahid Jayyid (good support) for this Hadith.

Thus, it is permissible to practice on this Hadith, and you should continue with practising upon it.

And Allah knows best.

Wassalam,

Ismail
report post quote code quick quote reply
+2 -0Like x 2
back to top

 

Quick Reply

CAPTCHA - As you are a guest, you are required to answer the following:


In the above image: What colour is the text 'Yellow' written in?