Top Members

Is it better for woman to go out to the Eid prayers or to stay at home?

You have contributed 0.0% of this topic

Thread Tools
Appreciate
Topic Appreciation
To appreciate this topic, click 'Appreciate Topic' on the right.
Rank Image
xs11ax's avatar
Unspecified
1,331
Brother
914
xs11ax's avatar
#1 [Permalink] Posted on 13th June 2018 19:37
islamqa.info/en/49011

I know that it is better for women to pray at home, but my question has to do with the Eid prayer. Is it better for women to go out to the Eid prayer or to stay at home?.
Published Date: 2008-12-04
Praise be to Allaah.

It is better for women to go out to the Eid prayer. This was enjoined by the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him).

Al-Bukhaari (324) and Muslim (890) narrated that Umm ‘Atiyyah (may Allaah be pleased with her) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) commanded us to bring them (women) out on (Eid) al-Fitr and (Eid) al-Adha, and to bring out adolescent girls, menstruating women and virgins, but the menstruating women were to stay away from the prayer, but were to witness goodness and the gathering of the Muslims. I said: “O Messenger of Allaah, what if one of us does not have a jilbaab?” He said: “Let her sister lend her a jilbab.”

Al-Haafiz said:

This shows that it is mustahabb for women to come out and attend the Eid prayers, whether they are young or not.

Al-Shawkaani said:

This and similar hadeeths indicate that it is prescribed in sharee’ah for women to come out to the prayer-place, with no differentiation between virgins and non-virgins, young or old, menstruating or otherwise, so long as they are not going through ‘iddah (following divorce or death of their husband) or their coming out will be a cause of fitnah or they have an excuse.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen was asked: what is better for a woman, to come out to the Eid prayer or to stay at home?

He replied:

It is better for them to go out to Eid prayer, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) enjoined that the women go out to the Eid prayer, even the adolescent girls and virgins – i.e., women who do not ordinarily go out. He commanded them to go out, and he told the menstruating women to go out but to keep away from the prayer-place. So menstruating women should go out with other women for Eid, but they should not enter the place where the Eid prayer is offered, because the Eid prayer-place is a mosque and it is not permissible for a menstruating woman to stay there, but it is permissible for her to pass through or to take something she needs from it, without staying there. Based on this we say: women are commanded to go out to the Eid prayer and join the men in this prayer, because of the goodness, dhikr and du’aa’ they may experience there.

Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 16/210.

He also said:

But they must go out looking decent, not wearing adornment, makeup or perfume, so that they may combine following the Sunnah with avoiding fitnah.

What some women do of wearing adornment, makeup and perfume is because of their ignorance and negligence on the part of their guardians. This does not cancel out the general shar’i ruling, which is that women are commanded to go out to the Eid prayer.
report post quote code quick quote reply
+1 -0
back to top
Rank Image
Offline
Unspecified
594
Brother
176
#2 [Permalink] Posted on 13th June 2018 22:51
from Mufti Taqi Uthmani's Dars e Tirmidhi, Hafiz Ibn Rajab Al Hanbali Fathul Bari, and Abdur Rahim al-Mubarakpori's Tuhfatul Ahwazi ba-Sharah Tirmidhi . Among those who allow women to go to Eid Salah are Abu Bakr (r.a.) , Ali (r.a), ibn Umar (r.a.) and Alqama (r.a.)

Range of opinions mentioned from mustahab to makruh for those not old, and opinions in between.

قال الشوكاني في النيل : اختلف العلماء في خروج النساء إلى العيدين على أقوال : 
إحداها : أن ذلك مستحب ، وحملوا الأمر فيه على الندب ، ولم يفرقوا بين الشابة والعجوز ، وهذا قول أبي حامدمن الحنابلة والجرجاني من الشافعية وهو ظاهر إطلاق الشافعي . 
والقول الثاني : التفرقة بين الشابة والعجوز . قال العراقي : وهو الذي عليه جمهور الشافعية تبعا لنص الشافعيفي المختصر . 
والقول الثالث : أنه جائز غير مستحب لهن مطلقا ، وهو ظاهر كلام الإمام أحمد فيما نقله عنه ابن قدامة 
والرابع : أنه مكروه وقد حكاه الترمذي عن الثوري وابن المبارك ، وهو قول مالك وأبي يوسف وحكاه ابن قدامة عنالنخعي ويحيى بن سعيد الأنصاري ، وروى ابن أبي شيبة عن النخعي أنه كره للشابة أن تخرج إلى العيد . 
والقول الخامس : أنه حق على النساء الخروج إلى العيد ، حكاه القاضي عياض عن أبي بكر وعلي وابن عمر . وقد روى ابن أبي شيبة عن أبي بكر وعلي أنهما قالا : حق على كل ذات نطاق الخروج إلى العيدين ، انتهى . 
والقول بكراهة الخروج على الإطلاق رد للأحاديث الصحيحة بالآراء الفاسدة ، وتخصيص الثواب يأباه صريح الحديث المتفق عليه وغيره . انتهى كلام الشوكاني . 
( في أطمارها ) جمع طمر بالكسر وسكون الميم : الثوب الخلق ، أو الكساء البالي من غير الصوف قاله في القاموس ( ويروى عن عائشة قالت :  لو رأى رسول الله -صلى الله عليه وسلم- ما أحدث النساء  ) أخرجه الشيخان ، واستدل بهذا على منع خروج النساء إلى العيدين والمسجد مطلقا . ورد بأنه لا يترتب على ذلك تغير الحكم ؛ لأنها علقته على شرط لم يوجد ، بناء على ظن ظنته ، فقالت : لو رأى لمنع ، فيقال عليه : لم ير ولم يمنع فاستمر الحكم حتى إن عائشة لم تصرح بالمنع ، وإن كان كلامها يشعر بأنها كانت ترى المنع . 
وأيضا فقد علم الله سبحانه ما سيحدثن فما أوحى إلى نبيه بمنعهن ، ولو كان ما أحدثن يستلزم منعهن من المساجد لكان منعهن من غيرها كالأسواق أولى . 
 - ص 77 - وأيضا فالإحداث إنما وقع من بعض النساء لا من جميعهن ، فإن تعين المنع فليكن لمن أحدثت ، قال الحافظ في الفتح : وقال فيه : والأولى أن ينظر إلى ما يخشى منه الفساد فيجتنب لإشارته -صلى الله عليه وسلم- إلى ذلك بمنع التطيب والزينة وكذلك التقييد بالليل . وقال في شرح حديث أم عطية في باب إذا لم يكن لها جلباب من أبواب العيدين : وقد ادعى بعضهم النسخ فيه . 
قال الطحاوي : وأمره -عليه السلام- بخروج الحيض وذوات الخدور إلى العيد يحتمل أن يكون في أول الإسلام والمسلمون قليل ، فأريد التكثير بحضورهن إرهابا للعدو . وأما اليوم فلا يحتاج إلى ذلك . 
وتعقب بأن النسخ لا يثبت بالاحتمال . قال الكرماني : تاريخ الوقت لا يعرف ، قال الحافظ : بل هو معروف بدلالة حديث ابن عباس أنه شهده وهو صغير وكان ذلك بعد فتح مكة ، فلم يتم مراد الطحاوي ، وقد صرح في حديث أم عطية بعلة الحكم وهو شهودهن الخير ودعوة المسلمين ، ورجاء بركة ذلك اليوم وطهرته ، وقد أفتت به أم عطيةبعد النبي -صلى الله عليه وسلم- بمدة كما في هذا الحديث ولم يثبت عن أحد من الصحابة مخالفتها في ذلك . قال : والأولى أن يخص بمن يؤمن عليها وبها الفتنة ، ولا يترتب على حضورها محذور و ولا تزاحمها الرجال في الطرق ولا في المجامع ، انتهى كلام الحافظ باختصار . 
( ويروى عن سفيان الثوري أنه كره اليوم الخروج للنساء إلى العيد ) وهو قول الحنفية في حق الشواب ، وأما العجائز فقد جوز الشيخ ابن الهمام وغيره خروجهن إلى العيد . قال ابن الهمام : وتخرج العجائز للعيد لا الشواب ، انتهى . قال القاري في المرقاة بعد نقل كلام ابن الهمام هذا ما لفظه : وهو قول عدل لكن لا بد أن يقيد بأن تكون غير مشتهاة في ثياب بذلة بإذن حليلها مع الأمن من المفسدة بأن لا يختلطن بالرجال ، أو يكن خاليات من الحلي والحلل والبخور والشموم والتبختر والتكشف ونحوها مما أحدثن في هذا الزمان من المفاسد . وقد قال أبو حنيفة : ملازمات البيوت لا يخرجن ، انتهى . 
قلت : لا دليل على منع الخروج إلى العيد للشواب مع الأمن من المفاسد مما أحدثن في هذا الزمان ، بل هو مشروع لهن وهو القول الراجح كما عرفت ، والله تعالى أعلم . 
hadith.al-islam.com/Page.aspx?pageid=192&BookID=37&TOCID=398

:وقد اختلف العلماء فيه على أقوال
. ص: 140 ] أحدها: أنه مستحب، وحكي عن طائفة من السلف، منهم علقمة ]
.وروي عن ابن عمر ، أنه كان يخرج نساءه. وروي عنه، أنه كان يحبسهن
.وروى الحارث ، عن علي قال: حق على كل ذات نطاق أن تخرج في العيدين
.ولم يكن يرخص لهن في شيء من الخروج إال في العيدين
.وهو قول إسحاق وابن حامد من أصحابنا
.وقال أحمد - في رواية ابن منصور -: ال أحب منعهن إذا أردن الخروج
.والثاني: أنه مباح، غير مستحب وال مكروه، حكي عن مالك ، وقاله طائفة من أصحابنا
.الثالث: أنه مكروه بعد النبي - صلى اهلل عليه وسلم- وهو قول النخعي ويحيى األنصاري والثور ي وابن المبارك
.وأحمد - في رواية حرب - قال: ال يعجبني في زماننا; ألنه فتنة
.واستدل هؤالء بأن الحال تغير بعد النبي - صلى اهلل عليه وسلم
.وقد قالت عائشة : لو أدرك رسول اهلل - صلى اهلل عليه وسلم- ما أحدث النساء بعده لمنعهن المساجد، وقد سبق
والرابع: أنه يرخص فيه للعجائز دون الشواب، روي عن النخعي - أيضا- وهو قول أبي حنيفة وأصحابه، ونقله حنبل
. عن أحمد
وروي عن ابن عباس بإسناد فيه ضعف، أنه أفتى بذلك سعيد بن العاص ، فأمر مناديه أن ال تخرج يوم العيد شابة،
. وكل العجائز يخرجن
.الخامس: - قول الشافعي -: يستحب الخروج للعجائز ومن ليست من ] ص: 141 ] ذوات الهيئات
وفسر أصحابه ذوات الهيئات بذوات الحسن والجمال، ومن تميل النفوس إليها، فيكره لهن الخروج; لما فيه من الفتنة

library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=1...


We often see a piece of this quote.

“SOME of the scholars referred to this hadeeth and ALLOWED women to go out to the Eid prayers, and SOME of them disliked this. It was reported that ‘Abd-Allaah ibn al-Mubaarak said: ‘I do not like for women to go out to Eid prayers nowadays. IF a woman INSISTS on going out, her husband SHOULD let her, if she goes out wearing her shabbiest clothes and not adorning herself. If she insists on adorning herself, then she should not go out. In this case the husband has the right to stop her from going out. It was reported that ‘Aa’ishah (R.A.) said: ‘If the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) had seen what has happened to women, he would have stopped them from going to the mosques, just as the women of Bani Israa’eel were stopped.’ It was reported that Sufyaan al-Thawri did not like women to go to the Eid prayers in his day.” (Al-Tirmidhi, 495).
IMG_20180613_061054_616.jpg
Downloads: 12
    [54.48 kB]
report post quote code quick quote reply
+2 -0
back to top
Rank Image
Zubayr's avatar
Offline
Unspecified
57
Brother
41
Zubayr's avatar
#3 [Permalink] Posted on 13th June 2018 22:59
Some stress so much forbidding women from mosques and eid-gah whereas they are literally accustomed to roam everywhere else. They should rather be advised to come out only for good and permissible purposes.
report post quote code quick quote reply
+0 -0Agree x 1
back to top
Rank Image
bint e aisha's avatar
Offline
Unspecified
297
Sister
195
bint e aisha's avatar
#4 [Permalink] Posted on 13th June 2018 23:13
Concerned wrote:
View original post

Quote:
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=1563&idto=1564&bk_no=302&ID=471

Assalamu alaikum
I'm getting the following message while trying to open this link, which has made me curious:

Surf Safely!

This website is not accessible.


The site you are trying to access contains content that is prohibited for viewership from within Pakistan.


What's wrong with the site?
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Offline
Unspecified
594
Brother
176
#5 [Permalink] Posted on 13th June 2018 23:25
Maybe its against barelwis? :) wahabi?

It has loads of classical books
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
abu mohammed's avatar
London
19,246
Brother
5,578
abu mohammed's avatar
#6 [Permalink] Posted on 14th June 2018 00:44
bint e aisha wrote:
View original post

See if you can zoom into it, hope that helps.

You may have been blocked due to a pop-up at the start.
Screenshot_20180614-004149.png
Downloads: 8
    [600.49 kB]
report post quote code quick quote reply
+1 -0Like x 1
back to top
Rank Image
bint e aisha's avatar
Offline
Unspecified
297
Sister
195
bint e aisha's avatar
#7 [Permalink] Posted on 14th June 2018 01:14
Hmm maybe. Certain religious sites are banned here including ShiaChat and some Qadiani sites..so I thought it was one of those..
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Rajab's avatar
Offline
Unspecified
386
Brother
151
Rajab's avatar
#8 [Permalink] Posted on 14th June 2018 01:54
bint e aisha wrote:
View original post

Which country?
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Rajab's avatar
Offline
Unspecified
386
Brother
151
Rajab's avatar
#9 [Permalink] Posted on 14th June 2018 01:56
Eid Salah is not obligatory upon women as one of the conditions for Jummah is that one has to be a male. Therefore, the conclusion we can come to is that Eid Salah is not obligatory upon women, hence, there is no need for expiation.
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Rajab's avatar
Offline
Unspecified
386
Brother
151
Rajab's avatar
#10 [Permalink] Posted on 14th June 2018 01:59
some people think that it is only the Asians who prohibit the above.

Hereunder is a short list of the scholars of the past who also prevented the women from attending either the five Salaats in masajid or the Eid Salâah:

1. Sayyidatuna Ayesha (R.A) (Sahih Al Bukhari )
2. Sayyiduna Abdullah b. Mas’ood (R.A) (Majma’uz Zawaahid)
3. Sayyiduna Abdullah b. Umar (R.A) (Musannad ibn Abi Sheyba #5845)
4. Sayyiduna Urwa b. Zubayr (R.A) (Musannad ibn Abi Sheyba #5846)
5. Sayyiduna Qasim b. Mohammed b. Abi Bakr Faqih Al Madinah (R.A) (Musannad ibn Abi Sheyba #5847)
6. Sayyiduna Ibraheem Nakh’ee (R.A) (Musannad ibn Abi Sheyba #5844, #5848)
7. Imaam Abdullah b. Al-Mubarak (R.A) (Sunan Tirmidhi #539-40 Vol.2 Pg.420)
8. Imaam Malik (R.A) (Umdatur Qari Vol.3 Pg. 305)
9. Imaam Sufiyaan As Thawri (R.A) (Sunan Tirmidhi)
10. Imam Abu Yusuf (R.A) student of Imaam Abu Hanifa (R.A) (Umdatur Qari Vol.3 Pg. 305)

Now, ask yourself and question: How many of the above are Asians?
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Rajab's avatar
Offline
Unspecified
386
Brother
151
Rajab's avatar
#11 [Permalink] Posted on 14th June 2018 01:59
report post quote code quick quote reply
+1 -0
back to top
Rank Image
bint e aisha's avatar
Offline
Unspecified
297
Sister
195
bint e aisha's avatar
#12 [Permalink] Posted on 14th June 2018 02:08
Rajab wrote:
View original post

Pakistan
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Offline
Unspecified
594
Brother
176
#13 [Permalink] Posted on 14th June 2018 03:10
If you can understand the arabic and Urdu shows the others who allowed women to go.

Quote:

3. Sayyiduna Abdullah b. Umar (R.A) (Musannad ibn Abi Sheyba #5845) [/quote]

Conflicting reports

Quote:
7. Imaam Abdullah b. Al-Mubarak (R.A) (Sunan Tirmidhi #539-40 Vol.2 Pg.420)


As seen above, he still allowed them to go once they are dressed appropriately.

[quote]
8. Imaam Malik (R.A) (Umdatur Qari Vol.3 Pg. 305)


Not totally correct


report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top
Rank Image
Rajab's avatar
Offline
Unspecified
386
Brother
151
Rajab's avatar
#14 [Permalink] Posted on 15th June 2018 01:58
report post quote code quick quote reply
+1 -0
back to top
Rank Image
Zubayr's avatar
Offline
Unspecified
57
Brother
41
Zubayr's avatar
#15 [Permalink] Posted on 16th June 2018 04:53
I think the reason indopak ulama stress so much on forbidding women from mosque is because here women are coming onto their everyday field, and that hurt them. But the reality is that women are literally everywhere else and they can't see why they could go to the supermarket' take the bus, go to college or go to the park for a walk but not go to the park for eid or to the mosque on the way back home!

Still most hanafi ulama are not hypocrites as some say, since they forbid also women going out for no genuine reason (at least that's what I read on the internet) but that is less propagated it seems.
report post quote code quick quote reply
No post ratings
back to top